Wat is hybride werken?

Hybride werken is het afwisselen van werkplek op diverse locaties, bijvoorbeeld het afwisselen tussen thuis en op kantoor werken. Het betekent eigenlijk een flexibele werkplek. Dit kan zowel thuis als op kantoor zijn, maar ook een gehuurde werkplek binnen een kantoortuin zijn.

De pandemie heeft er voor gezorgd dat veel organisaties noodgedwongen hybride moesten gaan werken en uiteindelijk bleek dit een fijne manier van werken te zijn. Het is dé nieuwe manier van werken geworden, dit zorgt echter voor een aantal aanpassingen binnen het management, de kantoorinrichting en de thuiswerkplek.

Voordelen hybride werken

Hybride werken brengt zowel voor de werkgevers als de werknemers voordelen met zich mee.

Het zorgt voor meer werkgeluk, productiviteit en duurzaamheid.

De afwisseling van op kantoor en thuiswerken zorgt ervoor dat bij het thuiswerken de reistijd vervalt en files worden ontlopen. Werknemers ervaren hierdoor meer energie in de ochtend en aan het einde van de dag als de werkdag erop zit. Ook wordt er thuis minder overlast van de omgeving ervaren en zijn er geen onaangekondigde bezoeken. De flexibiliteit binnen hybride werken geeft een bevrijdend gevoel. Mensen blijven sociale dieren, waardoor een ontmoeting met het team op kantoor voor meer energie zal zorgen. Al met al zorgt hybride werken voor een hogere productiviteit en meer werkgeluk.

In februari 2022 gaf 84% van de werknemers die als gevolg van het coronavirus op afstand moesten werken, aan van plan te zijn in een hybride model te gaan werken.

74%

van de medewerker geeft aan dat een optie voor thuiswerken een reden is om een bedrijf minder snel te verlaten.

83%

zegt de voorkeur te geven aan een hybride model waarin ze minstens 25% van de tijd op afstand kunnen werken.

47%

zei dat ze hun huidige baan zouden opzeggen voor een andere organisatie die een hybridewerkmodel aanbiedt.

30%

werkt het liefst volledig op afstand.

51%

kiest voor een hybride manier van werken.

19%

werkt het liefst volledig op locatie.

Als organisatie hybride werken, hoe start je daarmee?

De volgende vier onderwerpen zijn de key tot een goede hybride samenwerking binnen een organisatie.

1. Management

Als management is het belangrijk dat er voor wordt gezorgd dat alle faciliteiten aanwezig zijn voor de werknemers om hybride te werken. Zo moet er zowel thuis als op kantoor een vitale en gezonde werkplek zijn. Ook moet de online omgeving op de juiste manier worden ingericht. Omdat men wisselt tussen werkplekken is het belangrijk dat er op elke afdeling duidelijke doelen, planning en taken zijn. De taak is dan ook aan het management om een goed overzicht te behouden.

2. Hybride kantoorinrichting

Een nieuwe manier van werken, wat betekend dit voor de kantoorinrichting? Dit onderdeel hebben we uitgezet in een aantal handige tips of eigenlijk een stappenplan tot het creëren van een geschikte kantoorinrichting voor het hybride werken. 

Stappenplan

Hybride kantoorinrichting

STAP 1

We werken flexibel dus dat betekend thuis en op kantoor, dit houdt in dat niet iedereen meer tegelijk op kantoor aanwezig zal zijn. Hierdoor er minder kantoor mensen op kantoor aanwezig en een vaste werkplek is daarom niet meer nodig. Calculeer hoeveel werkplekken er dagelijks nodig zijn en verwijder overbodige werkplekken.

STAP 2

Vervang statische werkplekken voor flexplekken. Denk aan bureaus die ergonomisch verantwoord zijn en kunnen worden aangepast aan iedere werknemer. Flexplekken die eventueel van tevoren kunnen worden gereserveerd, zodat er zeker een plek beschikbaar is. Zorg voor de aanwezigheid van kasten, kluisjes of ladeblokken met sleutels/codes tot toegang. Computersystemen waarbij er op elke computer binnen een eigen persoonlijke omgeving kan worden ingelogd zijn hierbij ook belangrijk. 

STAP 3

Er is ruimte op kantoor over door het verwijderen van overbodige werkplekken. Creëer hier ontmoetingsplekken! We gaan immers naar kantoor voor teambuilding, een overleg of vergadering. Belangrijk! Creëer een inspirerende, vitale en creatieve ontmoetingsplek, zodat echt alles uit de tijd op kantoor kan worden gehaald. Let hierbij ook op een goede akoestiek. Een akoestische vergaderoplossing zodat er in stilte en privacy kan worden overlegd en de omgeving geen overlast ervaart.

STAP 4

Wanneer de organisatie hybride gaat werken zal videobellen een groot onderdeel worden, omdat dan vaak niet iedereen tegelijkertijd op dezelfde plek aanwezig zal zijn.  Er zal dus een geschikte plek moeten komen om te videobellen, waar ook geconcentreerd in gewerkt kan worden. Kortom, een akoestische werkplek. Een afgesloten plek op kantoor, waar het draait om stilte en privacy. De omgeving zal hierdoor geen overlast ervaren van iemand die aan het videobellen is.

STAP 5

Akoestiek. Een dagje op kantoor moet niet een overvloed aan prikkels zijn. Zorg dus voor de juiste akoestische oplossingen op kantoor. De juiste akoestische panelen om het geluidsniveau in kantoorruimtes te dempen, maar denk ook aan andere diverse akoestische oplossingen zoals een belcel, vergaderunit of akoestische werkplek om in te bellen, videobellen, werken en vergaderen.

STAP 6

Richt het kantoor flexibel in. Dat de behoefte binnen een kantoorinrichting ineens noodgedwongen kan veranderen hebben we nu wel gemerkt. Zorg er dus voor dat, wanneer dit zich in de toekomst herhaalt, hier gemakkelijk de kantoorinrichting op kan worden aangepast. Ga voor mobiel en flexibel kantoormeubilair.

3. Online omgeving

De online omgeving wordt steeds groter. Hybride Werken zorgt ervoor dat veel communicatie online verloopt, maar ook diverse processen zullen volledig online moeten verlopen. Houd ook rekening met reserveringssystemen voor flexplekken.

4. Thuiswerkplek

Het is heel belangrijk dat er niet alleen op kantoor een gezonde en vitale werkplek aanwezig is, maar ook thuis. We kennen nu allemaal het verhaal aan de keukentafel wel en dat dit niet de juiste manier van werken is. Het is dan ook aan het management om een geschikte thuiswerkplek te faciliteren en dit ook te stimuleren. Ergonomie moet thuis namelijk niet vergeten worden! Klachten kunnen immers ook thuis ontstaan.

INTERESSE IN EEN HYBRIDE WERKEN KANTOORINRICHTING?

OF WILT U MEER INFORMATIE OF ADVIES?

Wij zijn de exclusieve importeur van de kantoormeubelmerken Bejot en Mikomax (o.a. Hushoffice) binnen de Benelux. Wij hebben een groot en verspreid dealernetwerk (projectinrichters en architecten) die diverse expertises hebben. Wij ondersteunen en adviseren u graag bij de zoektocht naar de juiste partij!

Benieuwd naar meer trends en ontwikkelingen?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.