De drie hoofdonderwerpen van Biophilic Design

Honderden studies over biophilia hebben ervoor gezorgd dat diverse onderzoekers hier drie hoofdonderwerpen uit konden halen die nuttig zijn voor ontwerpers van binnen- en buitenomgevingen (Terrapin Bright Green, 2014) (Gillis & Gatersleben, 2015) (Browning & Ryan, 2020) (Stewart-Pollack, 2006).

De drie hoofdonderwerpen zijn:

1. Direct contact met de ‘echte’ natuur
2. Indirecte associatie met de natuur
3. Indeling van de ruimte, de ontdekkingsdrang en de bewegingen in de natuur

 Onder deze drie hoofdonderwerpen vallen 15 patronen die meer uitleg geven over de drie hoofdonderwerpen (Terrapin Bright Green, 2014) (Gillis & Gatersleben, 2015) (Browning & Ryan, 2020) (Stewart-Pollack, 2006).

In de catalogus vindt u de uitgebreide informatie over de drie hoofdonderwerpen en de 15 patronen, inclusief voorbeelden.

Direct contact met de ‘echte’ natuur

1 Visueel zicht op de elementen van de natuur, levende systemen en/of natuurlijke processen. Het is meerdere keren aangetoond dat het in aanmerking komen met de natuur zorgt voor het verlagen van stress.

Te realiseren door: water, dieren, planten, video, bedrukte muur of kunst.

2 Non-visuele verbinding met de natuur. Auditief, haptisch, reuk- of smaakstimuli die een positieve verwijzing naar de natuur, levende organismes of natuurlijke processen geven.

Te realiseren door: geur van bloemen en planten, natuurlijke geluiden, diverse texturen of een open haard.

3 Niet-ritmische sensorische stimuli. Het waarnemen van bewegingen in de natuur, die mogelijk niet precies te voorspellen zijn. Zintuigen moeten elke 20 minuten voor minstens 20 seconden worden geprikkeld. Bij het visuele onderdeel moet men minstens naar een afstand van ongeveer 6 meter kijken.

Te realiseren door: beweging van de wolken, planten, dieren, vogels, bewegende elementen op een scherm, water, licht beweging, onvoorspelbare natuurgeluiden of onverwachte nieuwe geuren.

4 Variabiliteit in temperatuur en luchtstroom. Subtiele veranderingen in temperatuur, vochtigheid en luchtstroom die de natuurlijke omgeving nabootsen.

Te realiseren door: schaduwen, temperatuurveranderingen of mogelijkheid tot het openen van ramen.

5 Aanwezigheid van water. Het zien, horen of aanraken van water.

Te realiseren door: aquarium, fontein of waterval.

6 Dynamisch en indirect licht. Maak gebruik van verschillende lichtintensiteiten en/of een schaduw die in de loop van de tijd verandert en zo omstandigheden te creëren die zich voordoen in de natuur.

Te realiseren door: zonlicht, sterren, lichtverdeling, lampen op een dimmer of licht accenten.

7 Verbinding met natuurlijke systemen. Bewust zijn van natuurlijke processen, met name de seizoenen en verschillende temperaturen.

Te realiseren door: een uitzicht waarbij de seizoenen te zien zijn, natuurlijke materialen, dieren, gesimuleerd daglicht.

Indirecte associatie met de natuur

Organische vormen en patronen. Symbolische verwijzingen naar vormen, patronen, texturen of numerieke arrangementen uit de natuur.
Te realiseren door: organische vormen of behang.

Materiële verbinding met de natuur. Materialen en elementen uit de natuur.
Te realiseren door: hout, steen, leer, wol of natuurlijke kleurenpaletten.

10 Complexiteit en orde. Hiërarchie in de omgeving vergelijkbaar met die in de natuur. Voorspelbare en herhaalbare patronen.
Te realiseren door: behang, tapijt, materialen of kunst.

Indeling van de ruimte, de ontdekkingsdrang en de bewegingen in de natuur

11 Uitzicht en overzicht. Een onbelemmerd uitzicht.

Te realiseren door: ramen, transparante materialen of open ruimtes.

12 Veilige toevlucht plekken. Een plaats om terug te kunnen trekken uit een omgeving met veel prikkels.

Te realiseren door: overdekte elementen, akoestische units, laag plafond.

13 Mysterie. Stimuleren van de zoektocht naar meer informatie, niet weten wat erna komt.

Te realiseren door: uitzicht, kronkelend pad, licht en schaduw, muziek / geluid, bewegingselementen.

14 Risico / gevaar. Een herkenbare dreiging, maar met een veilig en betrouwbaar element. Het wekken van interesse en de mogelijkheid om op onderzoek uit te gaan.

Te realiseren door: hoogte, water, balkon, infinity randen, doorzichtige vloer, onder water doorlopen (Terrapin Bright Green, 2014) (Browning & Ryan, 2020).

15 Impact en ontzag. Verandering van perceptie binnen het referentiekader. De omgeving geeft een indruk en brengt emoties met zicht mee (Browning & Ryan, 2020).

Te realiseren door: elementen die een bepaald gevoel opwekken of een herinnering ophalen, behang.

Onthoud, alles blijft persoonlijk! Iemand met hoogtevrees staat niet graag op een balkon en iemand met hooikoorts heeft niet graag een bloementuin naast zich (Gillis & Gatersleben, 2015).

Zet een stap in de goede richting en neem contact op!

Dit contactformulier is gedeactiveerd omdat u weigerde de Google reCAPTCHA-service te accepteren die nodig is om alle berichten die door het formulier worden verzonden, te valideren.